"Joskus sitä tuntee olonsa niin kovin
kyyniseksi, aivan kuin mitään ei olisi tehtävissä tässä kovin nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa itse elät
varautuneena skeptikkona joka luulee olevansa kaiken arkiajattelun
yläpuolella. Ajatuksesi tuntuvat olevan sekavia ja merkityksettömiä
sen suhteen, mikä on yleisesti arvokasta ja tavoiteltavaa. Samalla kuitenkin tunnet universaalia kaihoa joihinkin muistojen värittämiin, toisaalta kulttuuristen mielikuvien alla
oleviin esteettisiin seikkoihin, joiden miellät olevan edelleen läsnä tiettyinä kauniina hetkinä elämässäsi. Näitä hetkiä hahmotat vasta
varsinaisten kokemuksien jälkeen. Tunnet siis halua palata
menneisiin tapahtumiin, sukeltaa kauniiden ajatuksiesi syviin
uomiin. Karu nykyhetki
kuitenkin dominoi keskittymistäsi, ja huomaatkin olevasi taas alati
muuttuvassa maailmassa, jossa ympärilläsi vilisevät ihmiset
puhuvat sinulle merkityksettömistä asioista, arjen harmaista
ongelmista, konkreettisista kysymyksistä, joiden tehtävänä on
vain löytää ratkaisu tavoitteiden toteutumisen eduksi. Tiedossa on
siis lisää muutosta, arkisia tavoitteita menestyksen hyväksi.
Kaiken keskellä pohdit sitä, miten suhtautua muuttuvaan maailmaan,
jonka kausaalista olemusta emme kykene kokonaisuudessaan käsittämään." 4.3.2012
Itsekriittisyydeni johdosta kirjoitan nykyisin jokseenkin vaikeasti, sillä en tahdo tarjota semanttisia ristiriitoja tekstissäni (aivan kuin en tekisi niitä silti). Näin ei ollut ennen.. Lisäksi en välttämättä tohdi kyseenalaistaa soveltamiani esisopimuksia, vaikka kyseenalaistaminen on filosofisen ajattelun olennaisimpia lähtökohtia. Voisin kyseenalaistaa edellisen väitteen, mutta en koe sitä tarpeelliseksi. Mikäli kohtaamme ristiriitoja, voimme kyseenalaistaa ristiriitaan johtaneiden näennäisten esihypoteettisten tai aksioottisten premissien totuusarvon. Näin voimme oikoa ristiriitoja, vaikka kohtaamme sellaisia saavuttaessamme ontologian absoluuttisia pohjakysymyksiä. Toisaalta, harvoin koemme tarpeellisiksi sukeltaa niin syviin vesiin, sillä emme välttämättä ennätä takaisin lähtöviivalle ennen kuin koko arkinen aihio on jo menettänyt merkityksensä.
Oletuksista esioletusta kantavaan kysymykseen: Oletteko koskaan tullut ajatelleeksi, mitä taide on? Entä, miten taide on? Onko taide vain subjektiivinen tulkinta, tai kenties sopimus luovan toiminnan seurauksista? Täten taide olisi vain mielemme sisäinen abstraktio, emergentti idea. Samalla taide voi olla myös kulttuurinen ilmiö, sopimus. Mitä on luova toiminta? Luodaanko siinä aina jotain uutta? Eikö kaikesta toiminnasta seuraa välttämättä jotain uutta, sillä toiminnan toistaminenkaan ei tuota identtistä seurausta?
Noo, olkoon tämä näin. :)
Lumista joulun odotusta vain kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti